130Päivää 17Tuntia 26Minuuttia 18Sekuntia
EtusivuBlogiKympin Naisten kuulumiset

Kympin Naisten kuulumiset

Kympin Naiset –valmennusryhmä aloitti valmistautumisen kohti Citroën Naisten Kymppiä joulukuussa 2019. Nyt on muutama kuukausi ehditty harjoitella kohti toukokuun tavoitetta. Miten harjoittelu sujuu? Millaisia on Kympin Naisten liikuntaviikot tällä hetkellä? Minkälaisia haasteita ja onnistumisen kokemuksia heillä on ollut viime aikoina? Lue alta kahdeksan Kympin Naisen kuulumiset!

Päivi treeneissä

Päivi:

Treenit sujuu oikein mallikkaasti ja olen hyvällä mielellä. Treeniviikkoni näyttää suunnilleen tältä, tosin juoksutreenipäivät tai lepopäivät saattavat vaihtaa paikkaa:

ma: lepo

ti:ryhmäliikuntaa/ lihaskuntoa

ke: lepo, to kevyttä juoksua/ intervallia yms.

to: lepo,

pe: aamulla jooga ja illalla vatsatanssi

la:lepo

su:  pidempi juoksu matkaa pidentäen edelliseen sunnuntaihin verrattuna.

Iloitsen siitä, että juoksuasento alkaa pikku hiljaa löytyä ja sykkeetkin alkaa pysyä aisoissa – ainakin osan aikaa. Haastettakin on, korkkareilla ihan itse hankitut vaivaisenluut ei tykkää asfaltilla juoksemisesta.

Disa:

Viime aikoina on ollut vähän turhautunut fiilis, koska olen ollut kipeänä ja harmittaa etten ole ehtinyt juoksemaan kuin neljä lenkkiä viimeisen kuukauden aikana. Muuta liikuntaa on kuitenkin tullut harrastettua: tanssia, voimaharjoittelua ja uintia.

Opin pari viikkoa sitten vähän juoksutekniikkaa ja se tuntui tosi hyvältä. Mulla oli selkeä missio (ensin Naisten kymppi ja kesällä jopa puolikas) ja hyvä vaihde päällä, mutta nyt tuntuu, että  on otettu takapakkia. Tunnistan että tällaiset epäsäännölliset viikot on yleensä ollut niitä, mistä helposti on jäänyt päälle se tapa, että alkaa jättämään treenejä väliin. Onneksi olen tässä Kympin Naiset -ryhmässä mukana, niin se motivoi jatkamaan treenejä tämän kaiken jälkeen aktiivisesti!

Saija-Mari treeneissä

Saija-Mari:

Treenit sujuu oikein kivasti. Olen noudattanut nyt Kirsin kirjasta 10 km ohjelmaa. Viime perjantain lenkillä sain ilon ja onnen tunteen kun vedin ohjelman mukaisesti mäkistä treeniä ja se sujui loistavasti! Juoksu tekniikankin olen mielestäni hiffannut ja askel kulkee kevyemmin. Silloin tällöin vedän spurtteja ja mäkiä (oma mäki löytyy kotipihasta), jotta saan vähän tehostettua juoksua. Haasteita mulla on lähinnä ollut mentaali puolella, jotta saan itseni vietyä lenkille. Nyt varsinkin kun ilmat ovat olleet sitä sun tätä. Itse asiassa meinasin lähteä viime perjantaina ”vaan” kävelylenkille mutta pakotin itseni juoksemaan ja se oli oikea valinta!

Mun treeniviikko näyttää aika usein tältä:

Ma: salitreenit tai juoksutreenit
Ti: HIIT 1h ja kahvakuula 1h
Ke: salitreenit ja kehonhuoltoa
To: salitreenit tai juoksutreenit
Pe: lepopäivä/ kehonhuoltoa
La: juoksutreenit + kehonhuoltoa
Su: juoksutreenit + kehonhuoltoa

Eli viikko sisältää 3 x salitreenejä ja 3 x juoksutreenejä. Lisänä tuo tiistain tehojumppa päivä. Nyt kun kirjoitin ylös niin tajusin, että aika liikunnalliset viikot mulla. Yritän kuitenkin pitää 1 x lepopäivästä kiinni että kroppa saa levätä. Saija-Marin uusi blogi löytyy täältä!

Eeva: 

Olen saanut ilon ja onnistumisen kokemuksia siitä, että olen saanut ulkoilua mahdutettua päiviin, jotka ovat yleensä täynnä aamusta iltaan. Teen samaan aikaan sekä ajallisesti että sisällöllisesti vaativaa työtä ja opintoja toisessa kaupungissa sekä olen mm. monenlaisessa vapaaehtoistoiminnassa mukana. Hiihtoloma meni ihanasti lumimaisemissa.

Treenilaji ei ole niinkään ollut juoksu, vaan ennemmin tavoitteellinen kävely sekä muut lajit, esim. hiihtolomalla laskettelu. Plantaarifaskiitti toisessa jalassa on ollut haasteena. Itse olen tyytyväinen, että olen yleisesti ottaen saanut liikuttua ja ulkoiltua enemmän ja tällaisen tavoitteen olin itselleni asettanutkin.

Matilda: 

Treenaamiseen on hirveä into päällä just nyt (kuten mun viimeaikaiset puheripuli-blogipostaukset ehkä antaa ymmärtää) ja nautin siitä, että mulla on selkeä tavoite ja suunnitelma sitä kohti. Tyypilliseen viikkoon mahtuu kolme lenkkiä Kirsin kirjan ohjelmien mukaisesti (nyt meneillään ekoja viikkoja siitä vähemmän tavoitteellisesta puolimaraton-ohjelmasta), yksi lihaskuntoon painottuva ryhmäliikuntatunti ja usein myös jooga jumienavaajana. Treenipäiviin kuuluu myös kehonhuolto

On ollut tosi siistiä huomata, että oman kehon tuntemus on taas kasvanut, on tärkeä taito osata painella menemään ja toisaalta levätä sillä tahdilla, mikä kropalle sopii. Olen opetellut lähtemään lenkille sateessa ja tuulessa ja huomannut, että siihen tottuu, vaikka tämä sama sääasia oli aluksi tuolla haasteiden puolella. Lisäksi haastavaa oli flunssan jälkeen motivaation uudelleenkokoaminen ja ottaminen taas kiinni rutiinista.

Fiilis on ihan käsittämättömän korkealla nyt, kunto tuntuu kasvavan pikkuhiljaa ja siitä on tullut energiaa hirveät määrät. Vaikka suunnittelen treeniviikkoni aika tarkkaan ja tavoite on kirkkaana mielessä, niin en silti tee tätä juttua verenmaku suussa vaan pelkästään siksi, että tästä aktiivisuudesta tulee hyvä olo. Matildan oma blogi löytyy täältä. 

Kympin Naiset treeneissä

Jenni:

Fiilikset on vähän epämääräiset tällä hetkellä. Treenit saan kyllä tehtyä, mutta tuntuu raskaalta enkä tiedä kehityksestä, kun yhtään ei meno helpotu. Vauhti on hidas kyllä. Noudatan Kirsin monisteena saatua kympin ohjelmaa ja se alkaakin olla loppusuoralla. Kroppa on aika jäykkä ja ”raihnainen”(johtuu ainakin osittain rintasyövän hormonihoidoista). Lenkin tai treenin jälkeen on kyllä hyvä fiilis, enkä enää harmittele että ”olis pitänyt jaksaa enemmän”. Kehonhuoltoa teen paljon. Päivittäin jotain ja pari kertaa viikossa pitempi sessio. Palautuminen on hidasta, mutta jotenkin koitan tasapainoilla treenien kanssa. Niin ja nukkuminen on ollut myös huonoa, joten olen priorisoinut unta ja rauhoittanut aamuja, vaikka aamuisin olisi kyllä ihana käydä lenkillä. Treeniviikkoni näyttää yleensä tältä:
Ma:lepo
Ti:lenkki
Ke:aamulla ohjattu kehonpaino/kahvakuulatreeni
Illalla usein kävelylenkki
To:lenkki tai lepo
Pe:lepo (reissupäivä vantaalta Raisioon, joten yleensä ei ehdi mitään)
La:lenkki tai lepo
Su: salitreeni (ja reissaus Raisiosta Vantaalle, taas aikapula)

Sanna:

Treenit sujuvat ja tuntuvat ihan mukavilta. Olen huomannut, että välillä kroppa selkeästi *kaipaa* lenkille lähtöä. Teen kaksi lenkkiä sään mukaan + 1-2 muuta treeniä; tällä viikolla vesijuoksua. Yritän lähiaikoina tiivistää tahtia ja lisätä yhden lenkkikerran. Vähitellen olen huomannut, että juoksutekniikassani on tapahtumassa jotain; liikkeessä tuntuu olevan enemmän voimaa tms. Kirsin vinkit ovat olleet kullanarvoisia – ajattelen usein lenkillä, että pitää näyttää takana tulijoille kengänpohjia. Suurin haaste on kuten aina liikkeelle lähtö. Tänäänkin mietin, että paikallisiin kuntoportaisiin voisi mennä – mutta sitten satoi koko päivän räntää ja tuuli. Inhoan yli kaiken märkiä jalkoja ja kylmää tuulta joten se siitä sitten! Onneksi on päivät pidentyneet ja valoa riittää pitkälle alkuiltaan töitten jälkeen. Vähän on alkanut jännittää kuitenkin toukokuu (kukas laski että 9 viikkoa aikaa?), koska olen yhtä soittoa hölkötellyt pisimmillään viitosen. Se on minulle jo iso juttu, joten matkan tuplaaminen tuntuu nyt aika hurjalta =O Mietin siis, että uskallanko asettaa tavoitteeksi koko matkan hölkkäämistä vai tuleeko aika vastaan…

Kympin Naiset

Aino:

Olen arponut Kirsin viikko-ohjelmasta sopivia juoksutreenejä vähän mielialan mukaan. Tänään tein 10 min + 5×5 min juoksua ja minuutti välissä kävelyä. Tämä juoksumatolla. Ensin täällä oli lauhaa ja märkää. Märkä tarkoittaa sitä, että juoksutossut kastuvat saman tien, kun menee ulos, sillä tieltä ei löydy kuivaa paikkaa. Kerran kävin räntäsateessa juoksemassa ja sitten palasin taas juoksumatolle. Nyt on ollut pakkasta päivälläkin 4-5 astetta. Olen pysynyt suosiolla sisällä. Joulun suklaadieetin jälkeen palattiin taas normielämään eli salilla ja uimassa käydään kaksi kertaa viikossa miehen kanssa. Teen jalkatreeniä salilla ja ilahduttavasti nilkat eivät enää tykkää pahaa juoksemisesta.

Toivottavasti sait ideoita ja inspiraatiota Kympin Naisten treenikuulumisista! Tsemppiä harjoitteluun kohti Citroën Naisten Kymppiä. Jos et ole vielä ilmoittautunut mukaan, tee se nyt edullisemmin 31.3. mennessä! Ilmoittautumaan pääset täällä.